Stil voor God

 De Heilige Geest wil in ons hart wonen…

Open je hart voor de Heilige Geest…

Grond je leven op Christus…

Zomaar wat uitspraken en oproepen. Stuk voor stuk waar en waardevol. Waarom ze dan toch zo in mijn hoofd blijven zingen, vraag ik me af. Eigen maken, leren, groeien, accepteren. De touwtjes uit handen geven. De controle loslaten en bij God leggen. Leven uit Zijn hand.

Stil worden voor God, dat is denk ik de eerste stap.

God zegt dat ook vaak in Zijn woord. Ik zocht wat teksten op.

‘De HEERE zal voor u strijden, en ú moet stil zijn.’

‭‭Exodus‬ ‭14:14‬ ‭HSV‬‬

Met het leger van farao achter zich en de zee voor zich, moest Mozes stil zijn. Tot rust komen, alles overgeven aan God. En wat een wonder deed God. Hij redde Zijn volk.

‘Zeker, mijn ziel is stil voor God; van Hem is mijn heil.’

‭‭Psalm‬ ‭62:2‬ ‭HSV‬‬

Stil worden voor God. Omdat Hij je heil, je verwachting is.


Goed is het te hopen en stil te wachten op het heil van de HEERE.’

‭‭Klaagliederen‬ ‭3:26‬ ‭HSV‬‬

Ook hier weer stil zijn en het heil van God gekoppeld.


In Zacharia staat een prachtige profetie over dat God de stad Jeruzalem zal opbouwen en beschermen. Dat er vreugde mag zijn: Juicht dochter Sions!

En dan eindigt het hoofdstuk met stil zijn, omdat God aan het werk is:

Wees stil voor het aangezicht van de HEERE, alle vlees, want Hij is ontwaakt uit Zijn heilige woning.’

‭‭Zacharia‬ ‭2:13‬ ‭HSV‬‬

Het lijkt erop dat als wij stil zijn, God aan het werk gaat. Hoe ontspannend is dat. Als wij rusten, ons hart openen voor de Heilige Geest, dan is er ruimte voor Zijn werk.

Dan is de boodschap van Hem, door de mond van Jesaja wel ernstig: God wil wel, maar wij? 

‘Want zo zegt de Heere HEERE, de Heilige van Israël: Door terugkeer en rust zou u verlost worden, in stilheid en vertrouwen zou uw sterkte zijn, maar u hebt niet gewild.’

‭‭Jesaja‬ ‭30:15‬ ‭HSV‬‬

Hij kan zoveel beter de controle hebben en de touwtjes in handen. Dan ben je veilig, dan mag je dicht bij Hem leven. Alle gebrokenheid en zonde bij Hem brengen en zijn genade ontvangen. Leven uit genade. Delen van die genade.







Reacties

  1. Ja. Leven uit en van genade. Het klinkt eenvoudig. En héérlijk om te ervaren. Maar voor ons mensen is een het niet zo eenvoudig als het lijkt. Het is elke dag weer, inderdaad(!) de tijd nemen om stil te worden bij Hem. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook een zoeken en zeker niet eenvoudig. Maar ook dat weet God. Dank voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Bedankt voor deze les, bijbelstudie, aanmoediging. Loslaten en stilzijn, wachten is zo veel moeilijker dan ik dacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor. We zijn vaak zo vol he, in ons hoofd en ons leven. Stap voor stap…
      Dank voor je reactie!

      Verwijderen

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts