Jeremia en de pottenbakker

 Jeremia moet gaan kijken. Naar wat een pottenbakker doet.

Hij maakt met klei een pot, een vaas, een schaal, net wat hij bedenkt, nodig heeft of misschien wil verkopen.

Allemaal verschillende dingen, met een overeenkomst: hij heeft ze bedacht en gevormd, naar zijn idee.

Maar Jeremia ziet ook dat dat niet altijd direct lukt. En dat de pottenbakker dan de klei weer tot een bal maakt en opnieuw begint.

Hij gooit het stuk klei niet weg! Hij begint opnieuw, met datzelfde stuk.

En dat is het beeld wat Jeremia meeneemt en wat troost geeft, aan Gods volk. En aan mij

God geeft zijn volk niet op, doet ze niet weg als nutteloos.

Maar Hij begint opnieuw en opnieuw. Tot Zijn volk gaat luisteren. En Hem gaat dienen.

Hij geeft ook mij niet op, als ik wegloop en eigen wegen ga. Hij vormt, tot we Zijn beeld laten zien.

Je kunt het nalezen in Jeremia 18.


‘Maar de kruik die hij onder handen had, werd niet goed. Daarom kneedde hij hem weer tot een klomp klei en begon opnieuw. ‘Israël, kan Ik met u niet hetzelfde doen als deze pottenbakker met zijn klei? Zoals de klei in de handen van de pottenbakker, zo bent u in mijn hand.’

‭‭Jeremia‬ ‭18:4, 5



Reacties

Populaire posts