heilig

Wees heilig want Ik ben heilig.
1Petrus 1:16
Dit zegt God.
Maar hoe moet dat?
Wat is heilig zijn?

Het woordenboek zegt dit:
hei·lig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)1zonder zonderein, volmaaktde Heilige Geest2eerbiedwaardig, verhevende Heilige Schriftde Bijbeleen heilig ontzag voor iem. hebbendiep3(rooms-katholiek) heilig verklaardde heilige Petrus en Paulusiem. heilig verklaren als paus een uitspraak doen waardoor iem. in het vervolg als heilig wordt vereerd4onkreukbaar, onverbreekbaarde vrije zaterdag is voor hem heilig daar houdt hij strikt de hand aandat is er nog heilig bij steekt, ofschoon slecht, gunstig bij iets zeer ongunstigs af.
Heilig dus...Volmaakt. Zuiver (rein), zonder zonde.Dat is God.En nu zegt Hij: wees heilig, want Ik ben heilig.Maar wie van ons is zonder zonde of volmaakt?Toch vraagt God het.‘U moet heilig voor Mij zijn, want Ik, de HEERE, ben heilig. Ik heb u van de volken afgezonderd om van Mij te zijn.’‭‭Leviticus‬ ‭20:26‬ ‭HSV‬‬Heilig is ook: apart gezet.Leef voorzichtig, volg God en Zijn geboden na. Niet elke impuls van je eigen hart nalopen. Eerst met God in gesprek gaan, of het Zijn weg en wil is.
We mogen lijken op Hem. ‘Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel,’‭‭1 Petrus‬ ‭1:15‬ ‭HSV‬‬
Dat is gevolg van geworteld zijn in Christus. 

‘En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook.’‭‭Romeinen‬ ‭11:16‬ ‭HSV‬‬
En we hoeven het niet alleen te doen.
De Heere Jezus zelf bid:Heilig hen door Uw waarheid, Uw woord is de waarheid.




Reacties

Populaire posts