psalm 116

‘De HEERE is genadig en rechtvaardig, en onze God is ontfermende.’
‭‭Psalmen‬ ‭116:5‬ ‭SV1750‬‬

Wat een blijde tekst!
Een tekst om op terug te vallen.
Genadig
Rechtvaardig
Ontfermende.

Genade is onverdiend. 
Ik vond een omschrijving van genade:
Gods liefde in actie voor mensen die eigenlijk het tegenovergestelde van liefde verdienen. 
Genade in het oude testament duidt vaak op verlossing. Van vijanden, van leed of van tegenspoed.
In het Nieuwe Testament geeft Christus de ultieme verlossing van onze grootste vijand, de zonde.
God is genadig. God is vol van genade.

God is ook rechtvaardig.
Soms lijkt dat te botsen met genade. Maar rechtvaardigheid, eerlijkheid staat genade niet in de weg.
Rechtvaardigheid is ieder geven wat diegene toekomt.
Als je dat doortrekt naar ons leven met alle zonden, dan kunnen we voor Hem niet bestaan.
In deze psalm zingt David dat God rechtvaardig is, omdat Hij hem heeft verlost van zijn vijanden.
En in die verlossing komt Zijn rechtvaardigheid maar ook Zijn genade openbaar.
Kijk maar opnieuw naar Christus’ offer.
Onze zonden rechtvaardig gestraft. Door genade mogen wij bij Hem horen.

En Hij is ontfermende.
Daarbij zie ik altijd een God voor me, die zich naar ons, kleine, zondige, verdrietige, bange, zieke mensen toebuigt en zegt; kom maar, Mijn kind. Bij Mij ben je veilig, Ik zorg voor je. Ik ken je en weet wat je nodig hebt.

Dan kun je met David meezingen:
God heb ik lief,
Want die getrouwe Heer
Hoort mijne stem
Mijn smekingen, mijn klagen,
Hij neigt Zijn oor
‘K roep tot Hem al mijn dagen.
Hij schenkt mij hulp
Hij redt mij keer op keer.

Reacties

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts