hoop

‘Ik zal een omkeer brengen in de gevangenschap van Mijn volk Israël. Zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, zij zullen wijngaarden planten en de wijn ervan drinken, zij zullen tuinen aanleggen en de vrucht ervan eten. Ik zal hen in hun land planten, en zij zullen nooit meer weggerukt worden uit hun land, dat Ik aan hen gegeven heb, zegt de HEERE, uw God.’
‭Amos 9:13-15 HSV

Amos heeft in zijn boek vreselijke oordelen moeten zeggen. 
Tegen de volken rondom Israel, maar ook tegen Israel.
Hij roept op om God te dienen.
‘Want zo zegt de HEERE tegen het huis van Israël: Zoek Mij en leef!’
‭‭Amos‬ ‭5:4‬ ‭HSV‬‬
Maar Israel luisterde niet.

Waarom die profetie in de bijbel? Wat moet ik daarmee?
Als je goed kijkt, is er misschien niet veel verschil in mijn leven en in dat van een Israeliet in de tijd van Amos.
Er is materiele rijkdom, maar geestelijk verval.
We leven zo snel voor onszelf in plaats van dat we omzien naar een ander.
We willen het zelf graag goed hebben.
En vergeten God en dat alle goede dingen uit Zijn hand komen.
En dan is de oproep ook nu actueel: Zoek Mij en leef!
Want als je God hebt, heb je alles.
Hij belooft het zelf:
‘Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus.’
‭‭Filippenzen‬ ‭4:19‬ ‭HSV‬‬

Toch.. God zegt het volk oordelen aan, omdat ze afwijken van Zijn weg en woord.
Ze gaan eigen wegen en leven voor eigen rekening. Ze zoeken hun heil en voorspoed bij afgoden.
Waar stel ik mijn vertrouwen op?
Lijkt het allemaal mooier dan het is?
In Amos’ tijd was er uiterlijk nog wel tempeldienst bij Juda, maar inwendig waren ze net zo ver van God als het 10-stammenrijk, waar de gouden kalveren aanbeden werden.

Toch laat God hen niet achter met alleen oordeel.
Hij geeft uitzicht.
Er zal een omkeer komen.
Ze zullen weer wonen en wortelen in hun land.
En ze zullen nooit meer uitgerukt worden.
Zegt God.

En wij? Als we Hem dienen, mogen ook wij eens wonen in het land wat Hij ons beloofd.
Eeuwig thuis.

Reacties

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts