Vruchtdragen

Heel lang heb ik geworsteld met het zogenoemde vruchtdragen.
Want hoe weet je nu of je wel vruchten draagt? En welke dan?
Je kunt wel liefde laten zien of heel aardig zijn, maar als dat nu ook 'gewoon' een karaktertrek is?
Dan heb je vruchten van de Geest, die je af kunt lezen aan mensen. O ja? Wat zien mensen dan aan mij?
Dat is heel lang een terugkerende vraag geweest.
Hoe draag ik dan vruchten die bij geloof passen? Zien mensen aan mij dat ik God wil dienen?

Totdat ik over deze tekst een overdenking hoorde:
Johannes 15
 
  1. Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

  2. Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.


Daarin stond wat ik al die tijd over het hoofd had gezien en wat zo een eye-opener was. En hoewel het al even geleden is, ervaar ik nog steeds vreugde en een soort van opluchting.
Want de vraag is niet; draag ik wel vrucht?
De vraag is; blijf ik in Hem!
Als ik dat doe, dan is het geen vraag meer of ik vruchten draag, Jezus beloofd dat dat dan zal gebeuren.
En al Zijn beloften zijn ja en amen.
Hij doet wat Hij beloofd.

En de opdracht om in Hem te blijven, vind ik persoonlijk ook niet de makkelijkste.
Hoe snel ben ik weer bezig met alle dingen van hier en nu.
Denk ik dingen zelf wel te kunnen of vraag ik achteraf: was het wel goed?

Maar toch, de druk om vruchten (zichtbaar voor mezelf) te dragen, is er wel af.
De vraag is niet meer of ik wel goede dingen doe, maar of ik in Hem blijf.
  

Fotos van diverse vruchten uit onze tuin: kastanje, peer, walnoot

Reacties

Populaire posts