God als Trooster

 Al meerdere blogs heb ik geschreven over troost.

En wie heeft er geen troost nodig? Er is zoveel leed, zoveel lijden, verdriet. Zoveel tranen en rouw. In deze wereld zal het ook steeds opnieuw weer zo zijn, dat we te maken krijgen met verdriet.

En wat doe je dan? Ik hoorde een overdenking over de troost die de vrienden van Job gaven. En dan denk ik al snel: dat was geen troost.. maar als je goed leest, dan zie je wel leerzame dingen: want, ze kwamen en zaten stil bij Job. Job die zoveel had verloren. Ze hadden er geen woorden voor. Maar ze kwamen en zwegen.

Troost is niet altijd veel woorden zeggen. Troosten is misschien juist wel: een stukje meelopen, zwijgen en er zijn.

Zo denkend kwam er een psalm in me op:

Psalm 97:7

Gods vriend'lijk aangezicht

Heeft vrolijkheid en licht

Voor all' oprechte harten

Ten troost verspreid in smarten.

Juicht, vromen, om uw lot;

Verblijdt u steeds in God;

Roemt, roemt Zijn heiligheid;

Zo word' Zijn lof verbreid

Voor al dit heilgenot!

Gods aangezicht geeft troost. Ik ging verder zoeken.

Er zijn veel psalmen waarin God naar voren komt als Trooster. 

‘Laat toch Uw goedertierenheid zijn om mij te troosten, naar Uw toezegging aan Uw knecht.’

‭‭PSALMEN‬ ‭119:76‬ ‭SV-RJ‬‬



Tegen Jesaja zegt God het ook: ‘Alzo zullen de vrijgekochten des HEEREN wederkeren, en met gejuich tot Sion komen; en eeuwige blijdschap zal op hun hoofd wezen; vreugde en blijdschap zullen zij aangrijpen, treuring en zuchting zullen wegvlieden. Ik, Ik ben het, Die u troost; wie zijt gij, dat gij vreest voor den mens, die sterven zal? en voor eens mensen kind, dat hooi worden zal?’

‭‭JESAJA‬ ‭51:11-12‬ ‭SV-RJ‬‬

Ik ben het die u troost. Wat heerlijk, God is Trooster. Hij stuurt zijn Geest om ons te troosten. 

Altijd dacht ik: de Geest moest komen om de discipelen te troosten na het weggaan Jezus naar de hemel. Maar nu denk ik (en ik ben geen theoloog en dit is alleen maar mijn idee): de troost van God en de Heilige Geest hebben we nodig. Om het lijden te dragen. Lijden om Zijn naam, als volgelingen van Christus (immers: in de wereld zult u verdrukking hebben), maar ook lijden aan het leven, ziekte, dood en moeite.

God is trooster, Hij weet hoe Hij moet troosten. In al ons verdriet mogen we naar Hem gaan om troost. En moed, en hulp.



Reacties

  1. Om zo weer anderen te troosten zoals Hij ons getroost heeft.
    Mooi, Carlien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen mijn ouders overleden, was het een troost dat er zomaar iemand kwam en een boekje gaf. En luisterde.

    Spurgeon zegt: "Uw God is altijd dichtbij u en wanneer u troost zoekt in uw smart, onthoudt dan dat het Woord dicht bij u is, het is in uw mond en in uw hart. Hij is een alomtegenwoordige hulp in tijden van nood."

    Uit deze meditatie: https://charlesspurgeon.nl/de-heilige-geest-als-trooster/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts