Gideon

Ik verwonder me altijd weer over deze richter:

Ken je Gideon? Die man die de midianieten versloeg? Dappere man!

Of? God zag hem als dapper, een held zelfs, kijk maar naar de tekst!

Moeilijk om je met hem te meten he? Want ben jij altijd dapper? Ik niet, helemaal niet zelfs.

Soms komt alles op je af, je gezondheid, je gedachten, je omstandigheden.

Dan vind ik het verhaal van Gideon mooi, hij is een mens als jij en ik..

Bang, terwijl hij stiekem graan aan het dorsen was.

Hij was jong en bang... bang voor de midianieten. En als je meer leest over Gideon, dan zie je, dat hij vaak bang is of twijfelt. Hij gaat snachts op pad om het altaar van baal te verwoesten. Hij vraagt niet 1 keer om een teken, maar wel 3 keer. Het vlies nat, het vlies droog, en God geeft hem de bevestiging die hij nodig heeft.

God weet ook waar ik over denk en tegenop zie. Maar blijkbaar kijkt God anders dan wij. Wij vinden twijfels en bevestiging vragen misschien zwak, maar God komt hem steeds tegemoet.

Verder in het verhaal is de strijd bijna al begonnen en lees je, als hij op de berg zit en de vijand ziet dat hij opnieuw zijn angst en twijfels heeft. En logisch; een leger zo groot als het zand op het strand, moet hij met 300 man overwinnen?

Maar God vind hem een held. Waarom? Omdat hij mag gaan in Gods kracht.


Ben jij als Gideon vol twijfels of bang? Doe dan ook als hem en ga steeds weer naar God! Dan mag je staan in Gods kracht!

Reacties

Populaire posts