Gods aanwezigheid

‘Ik stuur een Engel voor u uit die de Kanaänieten, Amorieten, Hethieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten zal verdrijven. Het is een land dat overvloeit van melk en honing. Maar Ik zal Zelf niet met u meereizen, want u bent een koppig en ongehoorzaam volk. Onderweg zou Ik voortdurend in de verleiding komen u te vernietigen.’’
‭‭Exodus‬ ‭33:2-3‬ ‭HTB‬‬


God spreekt tot Mozes. Hij gaat niet meer mee. Het volk koos een gouden kalf, God is klaar met het volk.
Hij noemt het ook niet meer Zijn volk, maar Mozes’ volk.
Toch belooft Hij nog wel welvaart. Het land Kanaan mogen ze nog in. Maar wel zonder God.
Mozes is het niet eens met God en durft dat ook te zeggen. Hoe vertrouwelijk gaat hij om met God. Mozes had God leren kennen, in heel veel aspecten: Gods heiligheid, wijsheid, boosheid, liefde, genade en trouw.
Mozes wordt Gods vriend genoemd.
En als God dan zegt dat Hij hen niet meer zal vergezellen, gaat Mozes pleiten.

Toen zei Mozes tegen de Here: ‘U hebt tegen mij gezegd: “Breng deze mensen naar het Beloofde Land,” maar U hebt niet gezegd wie U met mij mee wilt laten gaan. U hebt mij verteld dat ik uw vriend ben en dat ik genade heb gevonden in uw ogen. Here, als ik dan genade heb gevonden in uw ogen, laat mij dan duidelijk zien welke weg U met dit volk wilt gaan, zodat ik U beter leer kennen en begrijpen. Denk er toch aan dat dit volk uw volk is.’ En de Here antwoordde: ‘Voelt u zich dan pas gerust als Ik Zelf meega?’ Mozes zei: ‘Als U niet Zelf meegaat, laat ons dan niet vertrekken. Want als U niet meegaat, zal niemand ooit weten dat ik en mijn volk genade hebben gevonden in uw ogen en verschillend zijn van andere volken op aarde.’’
‭‭Exodus‬ ‭33:12-16‬ ‭HTB‬‬
Mozes pleit voor het volk. Het gaat om Gods eer. Het gaat niet om welvaart (hoewel dat een grote zegen is). Het gaat erom of God erbij is.

Vragen wij dat? Elke dag of God met ons meegaat.
Dan zal het een gezegende dag zijn.
Is dan alles goed en makkelijk?
Kijk maar naar het vervolg van de woestijnreis.
God ging mee en toch ging niet alles vanzelf.
Maar al te snel ging het volk weer in de fout.
Maar God bleef trouw. 
Hij bracht Zijn volk in het beloofde land.



Reacties

  1. Indrukwekkend en leerzaam om Mozes te volgen op zijn woestijnreis hè. Er liggen zoveel goede lessen in.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts