schild van geloof

‘Maar Gij, Here, zijt een schild dat mij dekt, mijn eer, en die mijn hoofd opheft.’
‭‭Psalmen‬ ‭3:4‬ ‭NBG51‬‬

‘Mijn schild is bij God, die de oprechten van hart verlost;’
‭‭Psalmen‬ ‭7:11‬ ‭NBG51‬‬

‘Israël, vertrouw op de Here, Hij is hun hulp en hun schild; gij huis van Aäron, vertrouwt op de Here, Hij is hun hulp en hun schild; gij, die de Here vreest, vertrouwt op de Here, Hij is hun hulp en hun schild.’
‭‭Psalmen‬ ‭115:9-11‬ ‭NBG51‬‬

‘Gij zijt mijn schuilplaats en mijn schild, ik hoop op uw woord.’
‭‭Psalmen‬ ‭119:114

Als je kijkt naar de vindplaatsen in de bijbel van het woord schild, dan kom je terecht in het oude testament.
Het nieuwe testament spreekt alleen in efeze 6 over het woord schild.

Een schild werd gebruikt om (brandende) pijlen van de vijand af te weren en werd daarvoor ook met olie ingesmeerd.
Ook werd het gebruikt om achter te schuilen voor de pijlen van de tegenstander.
De Romeinen maakten een soort van huisje (schildpadopstelling) met rondom een aantal soldaten de schilden en boven hen.


De psalmen spreken van God als schild en als schuilplaats. En als hulp.
Lees in psalm 115, er wordt drie keer hetzelfde gezegd.
Maar niet helemaal! Er zit een volgorde in.
In meer psalmen tref je dit aan.
De dichter begint met Israel! Vertrouw op de Heere.
Hij roept het hele volk ertoe op.
Daarna: huis van Aaron, de ambtsdragers dus, want dit waren de priesters. Ook zij moeten op God vertrouwen.
En dan legt de dichter het bij ieder persoonlijk:
U, die de Heere vreest.
Vertrouw op de Heere!
Waarom? Omdat Hij een hulp en schild is!
.

Reacties

Populaire posts