de helm van de zaligheid

Wat is dit voor onderdeel van de wapenrusting en wat betekend het. Hoe kunnen we daar zelf mee aan de slag.
Er staat in efeze 6: ‘en neemt de helm des heils aan’
‭‭Efeziërs‬ ‭6:17‬ 
Je moet deze dus opzetten. Net zoals je de andere dingen die genoemd worden, actief moet gebruiken.
Een helm geeft bescherming aan een kwetsbaar lichaamsdeel: het hoofd.
Maar er wordt nog een keer over die helm gesproken in de bijbel.
In Jesaja 59 staat dat Gód die helm opzet.
‘Hij bekleedde Zich met gerechtigheid als met een pantser en de helm des heils was op zijn hoofd; Hij bekleedde Zich met wraak als met een gewaad en Hij hulde Zich in ijver als in een mantel.’
‭‭Jesaja‬ ‭59:17‬ ‭NBG51‬‬
Dit staat in een hoofdstuk waarin Jesaja verteld over dat God kijkt naar de mensen en hun afvalligheid en zonde ziet.
Dan trekt God ten strijde.
Maar hoe?! Met de helm des heils.
God gaat heil/ verlossing/ zaligheid brengen.
Dat verteld Jesaja ook:
 ‘En men zal vanwaar de zon ondergaat de naam des Heren vrezen en vanwaar zij opgaat zijn heerlijkheid, want Hij komt als een onstuimige rivier, door de adem des Heren voortgezweept. Maar als Verlosser komt Hij voor Sion en voor wie zich in Jakob van overtreding bekeren, luidt het woord des Heren.’
‭‭Jesaja‬ ‭59:19-20‬ ‭NBG51‬‬
Als God die helm opzet is dat heel positief. Hij verlost. Door de Verlosser, Jezus Christus.

Maar wij kunnen geen zaligheid of verlossing brengen. Wat moeten wij dan met de helm?
De helm beschermt het hoofd.
De wapenrusting beschermt tegen aanvallen van satan.
Hoe valt hij dan het hoofd aan?
Door slechte gedachten, van anderen of over jezelf.
Negatieve gedachten over God en wat Hij schenkt.
Door onrust en prikkels waardoor je niet tot rust komt.

Daarom moeten we elke dag die helm opzetten.
Onze negatieve gedachten voor God neerleggen.
Hem prijzen. Hem vragen voor en door ons te vechten om de satan te verslaan.
Jeremia zegt het:
‘Gij, o Here, kent mij toch, Gij ziet mij en toetst mijn gezindheid jegens U. Ruk hen weg als slachtschapen en wijd hen voor de dag der slachting.’
‭‭Jeremia‬ 12:3

En ook David:
‘Zeide ik: Duisternis moge mij overvallen, dan is de nacht een licht om mij heen; zelfs de duisternis verbergt niet voor U, maar de nacht licht als de dag, de duisternis is als het licht. Want Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid, wonderbaar zijn uw werken; mijn ziel weet dat zeer wel.’
‭‭Psalmen‬ ‭139:11-14‬ ‭NBG51‬‬


Reacties

  1. I and also my buddies have been looking through the great information located
    on your web page while unexpectedly I had an awful feeling
    I never expressed respect to the web blog owner for those secrets.
    All of the young boys happened to be as a result thrilled to study all
    of them and now have seriously been loving those things.
    We appreciate you turning out to be well helpful and also for opting
    for this form of incredible ideas most people are really desperate
    to know about. My honest regret for not saying thanks to you earlier.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts