Gezinsmoment negende gebod

Bijna alle geboden gehad. We zijn toe aan het negende gebod; niet liegen/ onware dingen over iemand vertellen/ eerlijk zijn.
zag ik een idee met bekers drinken.
Dat kon ik ook bij dit moment gebruiken.
Iets aangepast dan wel.

De kinderen kregen alle drie een beker water en een lepeltje. De jongste doet meer voor het idee mee, maar hem gaf ik ook alle spullen.
Ik had een bakje met zout en een bakje met suiker gevuld.
Een van de kids kreeg het zout, de ander de suiker.
Zonder te vertellen wat er waar in zat. Ze mochten ook niet proeven.
Mijn man en ik gingen daarna in gesprek over andere mensen.
Als de kinderen iets negatiefs hoorden over iemand moest kind 1 een schep in zn beker doen (zout, maar dat wisten ze dus niet) en bij positief kind 2 (suiker).
Nadien moesten ze roeren en van beide een slok nemen.
Je kunt je de gezichten bij het zoute water wel voorstellen!

Daarna praaten we door over dat leugens ook een ' vieze smaak' geven. Zowel bij de verteller, de luisteraar als het slachtoffer.
Liegen strookt niet met het gebod om elkaar lief te hebben.
En er komt nog wat bij: wanneer je wel de waarheid spreekt, weten mensen het niet  meer.

God haat liegen! Hij vind het vreselijk. Dat zie je heel goed in het verhaal van Ananias en Safira.
Gelukkig geeft God ons zoveel genade, dat wij niet gedood zijn om onze leugens.  
Elke dag weer vergeving vragen, ook voor liegen blijft nodig!

We maakten nog een verwerking.
Meestal beland de verwerking ergens op een hoop... Dat wilde ik niet meer.
Nu maken ze samen een werkje en dat hangen we op.
Dit werkt beter!

Ze kleurden met wasco een vel papier vol kleuren. Vervolgens maakten ze die helemaal zwart. Met een sateprikker schreven we; negende gebod; eerlijk zijn

Reacties

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts