Kruisdragen

Er kwam een kaart via postcrossing in mijn brievenbus.
Uit een oorlogsgebied.

Er kwam een krant in mijn brievenbus.
Vol foto's en verhalen van vluchtelingen. Gevlucht voor oorlog en geweld.

Er kwam een mail in mijn postbus met de vraag om gebed voor vervolgde christenen.

Er kwam een bericht langs van iemand dat er iemand ernstig ziek is.

Wat een leed en verdriet is er in deze gebroken wereld.
Wat kunnen we daar moedeloos van worden. En wat is lijden vaak uitzichtloos. Verdriet en pijn om zoveel redenen dragen we met ons mee.
En  ik ging denken over al dat kruisdragen.

Jezus zegt: als je Mij volgt dan neem je je kruis op.
Maar als ik nu niet duidelijk een kruis met me meedraag? Geen ziekte of moeite, maar zegen.
Volg ik Jezus dan niet?
En iemand die veel moet lijden, die volgt Hem wel?
Ik denk dat die conclusie niet juist is.

De laatste tijd heb ik hier veel over gedacht.
Ik heb geen antwoord op lijden. En ik wil niemand bezeren of in een hokje 
plaatsen. Toch wil ik deze gedachten delen. Misschien dat iemand er iets aan heeft. 

Een paar dingen die ik gelezen heb over kruisdragen en Jezus volgen:

Jezus navolgen betekend Jezus' prioriteiten door het geloof de mijne maken. (J.R. Beeke, Jezus navolgen)

In Johannes 15:18-19 staat:
  1. Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.

  2. Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.

    God wil ons leren om op Jezus alleen te lijken. En dan wordt je niet geaccepteerd door de wereld. Jezus werd gehaat, hoe kunnen wij anders verwachten. De houding van mensen om ons heen kan een kruis zijn.

    Maar in Hebreeën 2:10 staat:

    1. Want het betaamde Hem, om Welken alle dingen zijn, en door Welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen tot de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen.

    De tekst is moeilijk maar ik vond deze uitleg:

    Zijn doel is niet om het je aangenaam te maken in deze wereld en je een makkelijke reis te geven naar het hemelse Jeruzalem. Maar om je een heilige man of vrouw te maken. Hij wil je gelijk Zijn Zoon maken.

    Kruisdragen verbindt dichter aan Christus. Als je achter Hem aangaat dan druk je Zijn voetstappen. Je bent dan dicht bij Hem.

    En als je geen kruis ervaart?
    Zou het kunnen zijn dat je een rustperiode krijgt om te leren van Hem? Dieper te wortelen zodat we kunnen
     blijven staan als de stormen komen.

    God weet wat we nodig hebben. 
    Hij draagt ons, ook als we ons kruisdragen. We mogen alles bij Hem neerleggen. Ook een kruis wat te zwaar lijkt om te dragen. 

    Een prachtig gedicht wat hierbij aansluit:
     






Reacties

  1. Heel mooi en leerzaam. Fijn dat je het deelt op het www!
    http://simplethuis.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts