Gezinsmoment gelijkenis. Ja- nee

De zoon aan het werk

Opnieuw een gelijkenis. Op pinterest vond ik een lijst met 44 gelijkenissen van Jezus. Dat is best handig, zeker als je wat minder bekende wilt nemen.
Sommige van de lijst zijn niet echt een verhaal (bijv nieuwe wijn in oude zakken) dus die slaan we ook over.
We willen tot de zomervakantie over gelijkenissen werken en in de vakantie de tien geboden. 
Hoe precies weet ik nog niet. Maar daar maak ik me niet druk op. Een them vormt zich met de tijd.
Meestal heb ik een raamwerk voor een thema en de concrete invulling kijken we per week naar.

Smorgens vroeg wordt al gezegd; yes vandaag gezinsmoment. 
En dit keer was het wel heel eenvoudig. Soms denk ik dat het te simpel is. Het blijft voor mezelf soms ook zoeken naar wat  en hoe. Het meest simpele slaat soms nog meer aan dan dat ik zit te zoeken naar diepgaande verwerking of betekenis.

De gelijkenis van de twee zonen  uit Mattheüs 22 was voor onze kinderen niet bekend.
We vroegen hen goed te luisteren.
Het verhaal voorgelezen uit de Bijbel, in een niet hele moeilijke vertaling:
De vader vraagt zijn ene zoon te gaan werken in de wijngaard. Nee antwoord deze, maar krijgt spijt en gaat toch.
De andere zoon antwoord ja op dezelfde vraag en gaat niet.

Onze vraag aan de kids was; speel dit verhaal uit met playmobiel.
Dit deden ze prima. Leuk om te zien!
Daarna nog even doorgepraat over hoe wij dat dagelijks kunnen doen en of het gebeurt.

De vader vraagt de zoon
Deze zoon ging niet

Ook als we tegen God zeggen: ja we gaan naar U luisteren en we doen het in de praktijk niet, bijv ruzie zoeken, egoïsme etc dan zijn we als die tweede zoon.
Daden zijn dus belangrijker dan woorden. God kijkt niet alleen naar ons woord of alleen naar wat we doen. Het is belangrijk dat onze woorden en daden in overeenstemming zijn met elkaar.
 

Reacties

Populaire posts