Gezinsmoment - Profeten 5

Spreek Heer, Want ik luister...
jaja
behalve...
Van luisteren was geen sprake, niet naar ons, niet naar elkaar, en zeker niet naar God. Gezellig sfeertje :-(. Moeten we dan gezinsmoment houden?
Als waarschuwing al gezegd; jongens, op deze manier kunnen we niet naar God luisteren. Dan kun je je hart niet opendoen voor Hem. Zo gaan we geen gezinsmoment doen. Ja mama....
Helaas... toch... nee mama.
Maar toen wel de vraag. Gaan we toch gezinsmoment doen? We vinden het zo leuk!
Daar moesten we eens goed over nadenken. Wat is wijs? De waarschuwing lag er. De overtreding ook. En de boosheid lag niet alleen bij de kids. Ook in onze harten. Alles bij elkaar genoeg voor Satan om daar eens heel blij van te worden als we Gods woord dicht lieten.
We vroegen de kinderen; weten jullie nog wat we gezegd hebben? Kun je je hart opendoen voor God op deze manier, van veel ruzie?
Nee, dat moesten ze wel toegeven. Ik heb ze gevraagd om voor zichzelf een stil plekje te zoeken en te gaan vragen aan God om vergeving en om een hart wat open was om naar Hem te luisteren.
Direkt werd dit gedaan.
Mooi om te zien. En fijn om te ervaren dat dit wel een hele goed oplossing was van de ruziesfeer en de negatieve soesa hier thuis. (Helaas is het bij ons niet altijd leuk en aardig en moet er regelmatig om vergeving gevraagd)
 
Dus...ons gezinsmoment. Ja dat was ook nog wat.
We hadden van de kids de wens gekregen om stil te staan bij Habakkuk. Maar pff dat was lastig!
Wat weten we van die profeet. Ehm...weinig.
Ook in de verklaringen (tekst voor tekst etc) staat weinig info.
Hij is een tijdgenoot van enkele andere profeten, maar waar we van diverse weten waar ze vandaan kwamen en hoe God hun riep, is dat bij Habakuk onbekend. Hij schreef een kort boekje.
Maar er staan heele mooie dingen in!
Bekend is het lied; al zou de vijgeboom niet bloeien....Toch zal ik mij verheugen in God. (waarschijnlijk een, voor Israel al bekend gezang, wat Habakkuk aanhaalt).
 
Bij de voorbereiding bedachten we dat we dat mee wilden geven. Linken naar vervolgde christenen, evt onze eigen problemen of moeilijkheden.
God blijft!
 
Maar ik vond een site met een soort van bijbelstudie. Die was ook heel mooi! Gesprek hebben met God. Alles tegen Hem zeggen. Wat zou jij zeggen tegen God als je een vraag mocht stellen?
God gaf antwoord aan Habakkuk.
Hoe zou Hij nu antwoord aan je kunnen geven?
Die hebben we met hen gedaan.
Ze vonden het erg leuk om écht bijbelstudie te doen (want dat hadden we nog nooit gedaan op die manier) en wat zaten er ook mooie lessen in.
Ik vond hem op een engelse blog en heb hem zo overgenomen.
 
We zongen het lied: Al zou de vijgeboom niet bloeien:
Al zou de vijgeboom niet bloeien, geen opbrengst aan de wijnstok zijn,
toch zal mijn beker overvloeien, want Jezus schenkt mij vreugdewijn.
Al draagt ook de olijf geen vrucht en ontbreekt het koren op het veld
met Hem heb ik geen kwaad te duchten die zelfs mijn hoofdhaar heeft geteld.

Al loopt geen schaap meer in de weide en staat geen rund meer in de stal,
toch zal ik mij in Hem verblijden, die is, die was en komen zal.
Hij maakt mijn voeten als der hinden, zodat ik op mijn hoogten treed.
'k Zal mij aan zijn beloften binden, en word met zijn gezag bekleed.

Al kwellen ziekten, zorgen, machten, ik zal hen met Gods woord verslaan.
Ik blijf zijn beeld in mij verwachten, al klaagt de boze mij ook aan.
Nochtans, ja nochtans zal ik juichen: De HERE Here is mijn kracht,
en ied're vijand zal zich buigen voor Hem die alles heeft volbracht
.

Tekst: M.C. de Groot
Muziek: A. Kousemaker
© Ars Nova/St. Kracht van Omhoog/Continental Sound
 
Wat een mooie tekst! Nochtans juichen...Niet in eigen kracht...De Heere zal overwinnen!
 
Als verwerking hebben we een rebus gemaakt, van de site van open doors
 
Vertrouw op de Heer uw God, en u zult standhouden. 2 kronieken 20:20b.
 
 

Reacties

  1. Ondanks de ruzie -sfeer, je toch weer verblijden en verdiepen in God en Zijn Woord! Precies wat Habakkuk zegt. Fijn, dat het geen verhindering was en jullie toch jullie moment hadden. Leuk zo'n echte bijbelstudie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts