Gezinsmoment- lijdenstijd- goede week

Zondag vandaag!
Er naar uit gezien. Mooie plannen voor het gezinsmoment én voor het bijbeluur met de kinderen van onze gemeente.
Een fijne dag met Heilig Avondmaal in onze gemeente te vieren.
Uitzien naar Pasen.

ZO verwondert over Zijn liefde, Zijn lijden.
Ik werd tijdens het zoeken naar invulling voor het gezinsmoment op diverse ideeën gebracht.
Omdat ook het Heilig Avondmaal gevierd werd vandaag, wilden we daarover met de kinderen werken.
En ik werd door een andere blog op een idee gebracht om lichtjes te gebruiken
En...en...en...
zo waren er veel ideeën.
Maar je kunt niet alles doen.
Zo was ons moment:

We staken de lichtjes aan; 7 stuks.


We vertelden de kinderen dat het over zeven dagen Pasen is. Elke dag doen we na het eten de lichtjes aan, steeds een minder. (Behalve vrijdag, dan doen we er geen aan, het was toen donker. Maar dat weten ze nog niet)
Elke dag willen we een verhaal vertellen wat bij die dag in de Goede Week hoort.

Daarna liet ik een plaatje zien van een graankorrel.
Ik vertelde dat de tekst in de Bijbel staat: Als de graankorrel in de aarde valt en sterft, dan draagt het veel vrucht.
En dat dat ook voor de Heere Jezus geldt. Wat dachten ze daarvan?
En toen was ik zo ontroerd! Onze zesjarige stoere kerel vertelde even haarfijn hoe het zit.
Als de Heere Jezus niet sterft, kunnen zijn kinderen niet bij Hem in de Hemel komen. Dan is Hij alleen in de hemel.
En die vruchten zijn dan de mensen die van Hem houden.
Punt.
Ik had er niets meer aan toe te voegen..

We lazen uit 'De Bijbel voor jullie' het verhaal van het laatste avondmaal. Vanmorgen hadden ze het gezien, nu lazen we nog een keer hoe het begonnen was.
En wat een verdriet zit er in het verhaal. (De discipelen die hun Meester niet wilden missen)
Maar ook wat een liefde! Jezus wist dat ze verdrietig waren en beloofde hen dat Hij de Trooster zou sturen én dat Hij zou opstaan.
Maar ze hoorden het niet...
Hoe goed luisteren wij?
Zoals we zongen: Jezus open mijn oren, leer mij Uw stem te verstaan.
Leer mij Uw woorden te horen.


Op Samuëladvies.nl had ik een werkje gevonden (Hier kun je dat vinden)
 
Een kruis met uitleg over de verschillende dagen.
Je kunt op die dag een flapje openvouwen en de uitleg lezen.
Het is een Rooms-Katholieke site, wij zijn van een andere gemeente, dus niet alles is precies zo als bij ons in de kerk. Maar dat geeft niet, ook daar leren we van.
 

De kinderen vonden het een leuk werkje om te maken.
we gaan het deze week ook gebruiken
En toen kregen ze nog wat!
Op pinterest had ik een engelse Jellybean poem gevonden
jelly bean poem

Deze heb ik in het Nederlands vertaald en in een zakje met snoepjes gestopt.
Kids blij :-D

Reacties

  1. Leuk idee met die lichtjes! Mooi, dat je kids zelf het evangelie vertellen. Ook zij zijn het 5de evangelie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je de moeite nam om m'n blog te lezen! reacties zijn welkom!

Populaire posts