geluk

Je kunt geluk, lief meisje
Niet grijpen met je hand
Niet zetten in een lijstje
of binden in een band

je kunt het zelf niet maken
van hout of steen of zand
niet breien en niet haken
niet knippen uit een krant

je maakt het niet van aarde
van gras of steen of hooi
en omdat je het niet kunt maken,
daarom is geluk zo mooi!

Dit gedicht werd lang geleden in  m'n vriendschapsboekje geschreven.
Het speelde door m'n gedachten toen iemand me veel geluk toeriep. Ongetwijfeld gemeend.
Maar wat is geluk ?

Op mn trouwdag voelde ik me gelukkig.
Met de komst van onze kinderen eveneens.  Naast dankbaar en rijk gezegend.
Zondag op de kidsclub met al die gezichten voor me, die nog terug wisten te vertellen over de vorige keer ook.
En zo zijn er meer momenten te noemen waarin je geluk kunt ervaren.

Ik denk dat geluk een emotionele zegen is.
Het is fijn om geluk te ervaren.
Maar voortdurend gelukkig zijn, is denk ik niet reëel.

Ondertussen heb ik wel geleerd dat alle emoties er mogen zijn. En dat er niets mis is met ervaren van positieve emoties. Net zo min als met negatieve emoties.

En ik geniet extra van de kleine momenten van geluk.
Een knuffel van m'n kind.
Een gedeeld moment met m'n man.
Een zonnestraal op mijn gezicht.
De golven aan het strand.
Een mooi boek.

Gaven van God!
En zo mag ik weer dankbaar zijn voor die momenten van geluk

Reacties

Populaire posts