Genieten

Zomaar genieten. 
Even stilstaan bij kleine momenten van vreugde.
Van spetters genot,
Van pinkelende sterren van dankbaarheid.
Vaak zit het niet in grote dingen, maar juist in die kleine minuutjes op een dag.
Bijvoorbeeld?
Een kus van onze peuter en twee armpjes om mn nek: mama, ik vind jou zo lief.
Een uitspraak van onze tiener; mam ik ben blij dat jij mijn moeder ben.
Een stralende lach van onze stille genieter.
Een kind wat heerlijk kan spelen en volledig opgaat in het spel.
Een straal zonlicht tussen de regenwolken door.
De eerste ster die verschijnt aan de donker wordende lucht.
Een eerste roos die bloeit. 
Een volle struik rozen of andere bloemen.
Een karweitje wat gebeurt is.
Appeltaart die heerlijk ruikend uit de oven komt.
Tja, noem maar op.

Een gedichtje zegt:

Wat simpele dingen:
Een bloemknop, een lied
Geluid van de branding,
Het ruisten van het riet

Wat simpele vreugden:
De lach van een kind
Een strakblauwe hemel
Een vlag in de wind 

Wat simpele schoonheid:
Een schelp op het strand
Een slootje vol kroos
En een wilg aan de kant

Wat kleine gebaren;
Een handdruk, een groet
Het zijn gaven waarin
Ik Gods liefde ontmoet.

(Enny Ijskes- Kooger)
 
Ik maakte deze foto van de daglelie.
Het is eigenlijk geen lelie, maar van een andere familie. (Hemerocalis).
Ik vind hem mooi, ze zijn er in veel verschillende kleuren.
Waarom nu bij dit stukje.
Nu, een bloem van de daglelie bloeit een dag en verwelkt dan.
Genietmomenten duren ook geen weken.
Maar ze zijn er wel!
En die plant heeft heel veel bloemknoppen.
Elke keer bloeit er weer een nieuwe.
Ook dat gaat op voor de momenten van dankbaarheid  en vreugde.
Iedere keer wil God weer nieuwe schenken.
Ze liggen vaak dichterbij dan we denken.
Misschien moet ik meer in het gewone zoeken, dan in het buitengewone....


 

Reacties

Populaire posts